Saturday, July 31, 2010

Penguasaan Teknik Tumpuan Mata

Rakan seperjuangan,

Mata memainkan peranan dalam apa jua yang kita buat, betul tak? … memang betul tapi kearah manakah mata kita dan sejauh mana mata kita memberi tumpuan.

Ok, apa yang perlu kita perhatikan bila berdepan dengan lawan kita, tak kira dalam apa jua perlawanan.

Katakan lah anda berdepan dengan orang yang nak pukul kita, adakah kita akan pejam mata kerana takut kena belasah… memang kena belasah lah kita. Tapi kalau kita tak pejam (celik lah tu!) nak perhati kat mana, nak tengok je ke…. kena belasah juga.

Jadi apa yang perlu kita buat? Kita kena perhati pergerakan lawan kita samada di anak tampar kita ke, nak tumbuk ke atau nak terajang kita. Kalau dia nak terajang kita apa yang perlu kita buat. Samada kita nak tangkis, mengelak atau tangkis dan terajang balik atau pun mengelak dan terajang balik.

Sempat ke?… kalu tak sempat kena belasah lagi… Jadi perhati dan bertindak dengan cepat.

Ok, gitu lah juga bila kita berdepan dengan lawan kita di gelanggang badminton (jauh korner tu, tadi macam nak gaduh je tiba-tiba lawan badminton pulak).

Perhatikan pergerakan lawan kita, hantaran macamana yang dia nak buat. Kebelakang ke, kedepan atau ke arah sisi kita. Bila kita dah tahu ke arah mana jadi pergerakan kita akan bersedia ke arah itu.

Macamana nak tahu pergerakan lawan kita. (nanti kalu dia acah je macamana).

Semuanya terjawab dengan kemunculan TEKNIK yang amat berkesan untuk sesiapa saja.

Sumber Dari
http://teknikbadminton.wordpress.com/2007/09/25/mata/

1 comment: